Skip Navigation

Selectează limba

De ce vibrează mașina când conduc?

Este normal ca mașina dvs. să vibreze ușor atunci când conduceţi, datorită rotaţiei arborelui cotit, a angrenajelor de transmisie și a altor piese în mișcare din motor. Dar, atunci când aceste vibraţii blânde se simt mai mult ca niște trepidaţii, este timpul să investigaţi motivele.

Cum să vă verificaţi mașina legat de vibraţii

Cele mai frecvente motive pentru care mașina dvs. vibrează excesiv sunt pneurile, roţile, frânele, direcţia, suspensia, puntea sau motorul. Par a fi o mulţime de motive, nu-i așa? Nu vă faceţi griji. Vom arunca o privire la fiecare, pe rând, pentru a vedea care ar putea fi problemele potenţiale.

În primul rând, încercaţi să determinaţi de unde provin vibraţiile și când încep. Vibraţiile sunt simţite numai când porniţi și acceleraţi mașina? Apar doar când viraţi și frânaţi? Se întâmplă doar când conduceţi cu viteză ridicată? Sau poate cresc în intensitate pe măsură ce acceleraţi?

Dacă știţi când încep vibraţiile, haideţi să analizăm posibilele motive pentru trepidaţii.

Pneuri

Cel mai frecvent motiv pentru care mașina dvs. trepidează este din cauza unei probleme la pneuri. Aceste probleme includ:

  • Pneuri dezechilibrate

Dacă observaţi că trepidaţiile sunt minime la viteze mici, dar se intensifică pe măsură ce acceleraţi până la 90 km/h, există o mare probabilitate ca acestea să fie cauzate de faptul că pneurile nu sunt echilibrate. Cel mai simplu mod de a verifica dacă acesta este motivul din spatele vibraţiilor excesive este să căutaţi pete plate pe pneuri. În funcţie de amploarea deteriorărilor, aţi putea rezolva problema prin simpla reechilibrare a pneurilor. Cu toate acestea, dacă există prea multe deteriorări, va trebui să înlocuiţi pneurile.

  • Pneuri umflate insuficient

Pneurile umflate insuficient pot provoca vibraţii excesive ale mașinii atunci când conduceţi la viteze mai mari. Dacă nu găsiţi pete plate pe pneuri, este bine să verificaţi dacă presiunea aerului corespunde recomandărilor din manualul de utilizare. Pneurile umflate insuficient pot provoca explozia acestora.

  • Uzură neuniformă a pneurilor

Pneurile pot fi scoase ușor din echilibru din cauza diferitelor obstacole rutiere. Acest lucru le face să se uzeze inegal, de exemplu, prin deformare (o suprafaţă ondulată pe banda de rulare a pneului) sau uzură excesivă pe o parte. Acest lucru poate fi rezolvat prin verificarea dacă pneurile sunt deteriorate și prin înlocuirea și/sau echilibrarea pneurilor (în funcţie de gradul de deteriorare a pneurilor).

  • Defecte ale pneurilor

Un pneu oval (de exemplu, deformat) sau unul la care banda de rulare sau benzile interne s-au separat de corpul pneului poate face ca mașina dvs. să vibreze la viteze mici (sub 30 km/h). Deși aceste tipuri de probleme se pot datora unui defect de fabricaţie, acestea pot fi cauzate și de obstacole rutiere mari.

  • Pneuri uzate sau netede

În cazul în care pneurile dvs. au o suprafaţă de rulare redusă sau inexistentă, mașina dvs. va avea o tracţiune slabă, o capacitate limitată de oprire și o putere redusă în viraje. De asemenea, veţi derapa în condiţii meteorologice nefavorabile. Trepidaţiile sunt un avertisment suplimentar că trebuie să înlocuiţi pneurile.

  • Jante

Un alt motiv posibil legat de pneuri sunt jantele. Acest lucru ar putea fi cauzat de condusul agresiv sau de lovirea unor denivelări sau gropi mari, provocând îndoirea jantelor, deteriorând pneul.

  • Pneuri cu rezistenţă scăzută la deplasare

De asemenea, cunoscut sub numele de pneu cu profil redus, acest tip de pneu este din ce în ce mai frecvent întâlnit la mașinile hibride și EV, deoarece acestea reduc rezistenţa la înaintare și aerodinamică, sporind acreditările de mediu ale acestora. Cu toate acestea, sunt mai dure decât sunt obișnuiţi majoritatea șoferilor și oferă mai puţin confort la conducere, deoarece nu absorb la fel de multe dintre imperfecţiunile de pe drum. Aceasta înseamnă că, dacă mașina dvs. are pneuri cu rezistenţă scăzută la rulare, acesta ar putea fi motivul vibraţiilor, dar cel mai bine este să verificaţi alte cauze potenţiale.

car-vibrations-body

Roţi

După ce aţi verificat pneurile, îndreptaţi-vă atenţia către roţi. Vibraţiile pot fi cauzate de:

  • Roţi dezechilibrate

Dacă aţi lovit o groapă adâncă sau o bordură joasă fără a vă deteriora pneurile, mai există o șansă să vă fi deteriorat roţile, determinându-le să devină dezechilibrate. Din păcate, acest lucru este dificil de diagnosticat de unul singur, așa că cel mai bine este să discutaţi cu un mecanic calificat dacă credeţi că acesta este motivul vibraţiilor mașinii dvs.

  • Jante îndoite sau deteriorate

Gropile adânci și alte pericole de pe șosea vă pot îndoi sau deteriora roţile, determinând vibraţia excesivă a mașinii. Pentru a diagnostica corect acest lucru, trebuie să utilizaţi un dispozitiv de echilibrare a roţilor, care vă va spune dacă este posibil să reparaţi roata sau dacă trebuie să o înlocuiţi.

  • Bătaia roţii

Aceasta este măsurată cu un ceas comparator și se referă la orice abatere de la o rotaţie perfect circulară atunci când este rotită. În funcţie de măsurători, cea mai ușoară soluţie este adesea o roată nouă.

  • Rulmenţi de roată

Dacă simţiţi vibraţiile prin volan, există șanse mari ca rulmenţii să se uzaţi sau deterioraţi. Deși rulmenţii de roţi rezistă, de obicei, pe toată durata de viaţă a mașinii, acest lucru nu este întotdeauna valabil, mai ales dacă conduceţi în mod regulat pe teren accidentat, aveţi un kilometraj ridicat sau aveţi un stil de conducere agresiv.

Dacă doriţi să aflaţi mai multe despre problemele legate de pneuri și roţi, citiţi articolul nostru dedicat alinierii roţilor:

Vizitaţi MOOG TV

Frâne

Dacă vibraţiile nu se datorează unei probleme cu roţile sau pneurile, este bine să verificaţi frânele. Unele piese de verificat includ:

  • Rotoare/discuri de frână

Dacă discurile dvs. de frână au variaţii în grosime, cunoscute și sub numele de bătaie excesivă sau ovalizare, aceasta va face ca mașina dvs. să vibreze atunci când frânaţi. De asemenea, puteţi simţi cum vibrează pedala de frână atunci când apăsaţi pe ea. Discul de frână se poate deforma astfel din cauza uzurii excesive. Cu alte cuvinte, discul de frână este supraîncălzit din cauza opririlor mai multe și mai grele decât poate suporta respectivul disc de frână.

  • Etrier

De asemenea, este posibil ca etrierele de frână să se blocheze pe discul de frână. Când se întâmplă acest lucru, veţi observa vibraţii în volan atunci când conduceţi cu peste 70 km/h și puteţi simţi miros de arsură atunci când vă opriţi.

  • Tamburi de frână

La fel ca discurile de frână, tamburii de frână pot fi, de asemenea, ovali. Veţi simţi vibraţii suplimentare atunci când apăsaţi pedala de frână, împreună cu un zgomot de răzuire sau scârţâit.

Direcţie

Următorul loc de verificat este sistemul de direcţie. Vibraţiile pot fi cauzate de:

  • Componentele slăbite

În timp, multe părţi ale direcţiei vor începe să se uzeze, ceea ce va face ca direcţia să fie mai puţin receptivă decât ar trebui. Unde observaţi vibraţiile cel mai des? Dacă direcţia dvs. este bună atunci când conduceţi în linie dreaptă, dar vibrează atunci când viraţi într-o curbă, aceasta sugerează o problemă la capetele de bară uzate. Cu toate acestea, dacă volanul vibrează când conduceţi în linie dreaptă, dar nu când viraţi, înseamnă că trebuie să înlocuiţi pivoţii.

  • Servodirecţie

Servodirecţia este un alt motiv posibil pentru care volanul vibrează atunci când viraţi, dar nu atunci când conduceţi pe un drum drept. Pentru a verifica dacă aceasta este cauza, verificaţi servodirecţia să nu prezinte scurgeri și asiguraţi-vă că rezervorul dvs. are suficient lichid de servodirecţie.

Suspensie

 

Sistemul de suspensie este conectat la sistemul de direcţie, deci este un pas următor logic. Motivele posibile ale vibraţiilor includ:

  • Aliniere necorespunzătoare

Lovirea unor borduri sau gropi poate provoca, de asemenea, ca suspensia dvs. să nu fie aliniată. Un simptom al acestui lucru sunt vibraţiile care sunt resimţite la viteze diferite.

  • Componentele slăbite

Dacă observaţi că mașina dvs. vibrează la anumite viteze, dar nu de fiecare dată când conduceţi la această viteză, există posibilitatea ca vibraţiile să fie cauzate de componente sau rulmenţi de suspensie slăbiţi. S-ar putea să observaţi că vibraţiile cresc dacă loviţi un obstacol pe drum și continuă până când opriţi mașina. Merită cu siguranţă să verificaţi dacă toate componentele sistemului de suspensie sunt conectate corect.

  • Componentele uzate

Componentele uzate, cum ar fi pivoţii și bucșele braţelor de suspensie, pot provoca vibraţii la viteze mari și atunci când frânaţi. În acest caz, vibraţiile reprezintă un avertisment că trebuie să verificaţi și să întreţineţi sistemul de suspensie, înlocuind componentele uzate.

Punte

Ultima parte a mașinii de verificat înainte de a ajunge la motor, este puntea. Există trei părţi care trebuie verificate ca fiind cauza vibraţiilor:

  • Punte îndoită

După cum am văzut, lovirea unei gropi poate provoca o mulţime de daune la mașina dvs., care nu sunt vizibile imediat. O altă complicaţie potenţială de la o groapă este o punte îndoită. Dacă puntea este îndoită, mașina va vibra la intensităţi crescătoare, cu cât mare este viteza de conducere.

  • Arbore de transmisie deteriorat

Arborele de transmisie se rotește rapid, deoarece transferă puterea motorului către axele și roţile din spate ale vehiculelor cu tracţiune pe roţile din spate (sau la axele și roţile din faţă ale vehiculelor cu tracţiune pe roţile din faţă). Dacă acesta este îndoit, poate provoca trepidaţii puternice.

  • Articulaţii planetare uzate

Articulaţiile planetare au capace (burdufuri) din cauciuc, asemănătoare acordeoanelor, în jurul capetelor punţilor motoare, care pot provoca vibraţii dacă sunt rupte, permiţând murdăriei, prafului și reziduurilor de pe drum să pătrundă și să deterioreze articulaţiile. Dacă acest lucru se întâmplă pe o mașină cu tracţiune faţă, va trebui să înlocuiţi articulaţiile planetare.

Motor

Ultima parte a mașinii care trebuie verificată este motorul. Există un număr de piese care ar putea provoca vibraţii, inclusiv:

  • Bujii

Bujiile uzate sau murdare pot determina motorul unei mașini pe benzină să dea rateuri de la unul sau mai mulţi cilindri, ceea ce poate provoca vibraţii atunci când automobilul este la ralanti sau la viteze de rulare. Cea mai ușoară soluţie este să înlocuiţi bujiile și să verificaţi cablurile aferente.

  • Filtre de aer și de combustibil și admisie

Vibraţiile motorului se pot datora și sistemelor de alimentare cu aer și combustibil. Uneori necesită doar modificări minore ale sistemului de admisie a combustibilului, de exemplu reglarea ralantiului la un carburator sau curăţarea sistemului de admisie a combustibilului, pentru ca problema să fie rezolvată.

Filtrele de aer și combustibil trebuie, de asemenea, să fie verificate. Un filtru de aer înfundat, murdar sau deteriorat reduce alimentarea cu oxigen disponibilă pentru procesul de aprindere, reducând cantitatea de combustibil disponibilă deoarece debitul de combustibil este legat de cantitatea de aer care pătrunde. Acest lucru duce la trepidaţii ale motorului din cauza lipsei de aer și combustibil din motor. Un filtru de combustibil înfundat face ca mașina dvs. să se comporte într-un mod similar.

  • Furtunuri slăbite sau deconectate

Dacă oricare dintre furtunurile multiple din mașină – care transportă amestecuri de aer-combustibil, lichid de răcire a radiatorului, vacuum etc. – este fisurat, rupt, slăbit sau deconectat, înseamnă că motorul dvs. nu primește ceea ce are nevoie pentru a funcţiona corect. Acest lucru va face ca mașina dvs. să înceapă să vibreze, să dea rateuri sau să se oprească. Aceasta poate fi rezolvată ușor prin înlocuirea furtunurilor defecte și prin verificarea faptului că toate racordurile furtunurilor sunt sigure.

  • Suporturi motor rupte

Suporturile motorului sunt situate între motor și caroseria mașinii și absorb vibraţiile motorului, menţinând în același timp motorul atașat la mașină. Dacă oricare dintre suporturile motorului sunt defecte, veţi simţi vibraţiile motorului în mașină ori de câte ori motorul este pornit, dar vibraţiile vor fi semnificativ mai mici atunci când motorul este pur și simplu la ralanti. Singura soluţie pentru această problemă este înlocuirea suporturilor motorului.

  • Curea de distribuţie defectă

Cureaua de distribuţie asigură sincronizarea supapelor de admisie și evacuare cu mișcarea pistoanelor. Orice probleme cu aceasta, sau oricare dintre celelalte accesorii acţionate de curea, vor perturba calibrarea precisă, cauzând trepidaţii la motor. Înlocuirea curelei de distribuţie dacă este uzată și deteriorată va rezolva problema.

Dacă doriţi să citiţi mai multe despre diagnosticarea problemelor dvs. auto, vizitaţi Centrul nostru de diagnosticare

 

Conţinutul acestei secţiuni are exclusiv rol informativ și de divertisment și nu trebuie să înlocuiască sfaturile profesionale ale unui tehnician sau mecanic autorizat. Vă recomandăm să consultaţi un tehnician sau mecanic autorizat dacă aveţi anumite întrebări sau neclarităţi cu privire la oricare dintre subiectele acoperite aici. Nu vom fi răspunzători în niciun caz pentru eventuale pagube sau pierderi apărute ca urmare a aplicării informaţiilor din orice conţinut.

ARTICOLE ASOCIATE


Mașina dvs. și gropile


Vezi detalii


Semne frecvente ale problemelor de suspensie


Vezi detalii


Puteți conduce o mașină cu suspensia defectă?


Vezi detalii


Cât ţin rulmenții de roți?

498888104
Vezi detalii


Descoperiți ce este, motivul și modalitatea de aliniere a mașinii


Vezi detalii


Cât de des se verifică sistemele de direcție și de suspensie?


Vezi detalii


Șapte motive pentru a vizita un mecanic


Vezi detalii


Ce poate cauza scurgerea dintr-un sistem cu cremalieră și pinion?


Vezi detalii


Obiceiuri de conducere nesănătoase la care trebuie să renunțați


Vezi detalii


Unghiul de cădere, unghiul de fugă și convergența pe o pistă ovală


Vezi detalii


Cum funcționează sistemul de direcție a mașinii: ghid ușor

492988150
Vezi detalii


Cât costă repararea suspensiei mașinii


Vezi detalii