Skip Navigation

Selectează limba

Cât de des ar trebui inspectate sistemele mele de direcţie și de suspensie?

Sistemele de direcţie și suspensie sunt importante atât pentru siguranţa dvs., cât și pentru confortul dvs. atunci când conduceţi, deoarece vă asigură o călătorie lină pe măsură ce mașina dvs. se deplasează pe drumuri accidentate. Cele două sisteme sunt, de obicei, discutate împreună, deoarece sunt direct legate unul de celălalt. Cu toate acestea, ce face fiecare sistem? Când trebuie să verificaţi aceste sisteme importante? Și cum puteţi spune dacă oricare dintre sisteme este deteriorat în vreun fel?

Ce face sistemul de suspensie?

Pe scurt, sistemul de suspensie conectează vehiculul la roţile sale. În acest sens, își asumă responsabilitatea pentru două funcţii principale:

  1. Asigurarea unei călătorii confortabile pentru șofer și pasageri prin netezirea denivelărilor și a altor imperfecţiuni ale drumului.
  2. Menţinerea roţilor pe sol cât mai mult posibil pentru a asigura tracţiunea.

Fără un sistem de suspensie, roţile mașinii ar izbi denivelările și s-ar deplasa în sus și în jos perpendicular pe suprafaţa drumului. Această energie verticală ar fi transferată la şasiul mașinii, ceea ce ar ridica roţile de pe drum înainte ca gravitaţia să preia controlul și să coboare mașina. Sistemul de suspensie trebuie reglat fin folosind o combinaţie de arcuri și amortizoare pentru a reduce aceste efecte pentru o călătorie confortabilă și lină.

Ce face sistemul de direcţie?

Practic, sistemul de direcţie îi permite șoferului să ghideze vehiculul. Volanul este conectat, prin intermediul coloanei de direcţie și a unei serii de articulaţii, la sistemul de suspensie. Acest lucru permite roţilor să se deplaseze în sus și în jos în funcţie de suprafaţa drumului fără a schimba unghiul de direcţie. Acest sistem asigură, de asemenea, că roţile se rotesc după cum este necesar, de exemplu, roata din faţă interioară (care are o curbă mai strânsă decât cea exterioară) este înclinată mai mult în viraje. La fel ca sistemul de suspensie, sistemul de direcţie necesită, de asemenea, o reglare precisă, deoarece orice slăbire a articulaţiilor poate face direcţia periculoasă.

Când ar trebui să efectuaţi inspecţia sistemelor de direcţie și de suspensie?

Este bine să programaţi inspecţii regulate ale sistemelor de direcţie și suspensie. De obicei, este mai ușor, mai ieftin și mai sigur să descoperiţi și să rezolvaţi o problemă înainte ca aceasta să se extindă, provocând consecinţe suplimentare.

Există trei situaţii în care trebuie să efectuaţi inspecţia la sistemele de direcţie și de suspensie.

În primul rând, în următoarele momente:

  • La fiecare 50.000 de mile (aproximativ 80.000 de km).
  • Ca parte a lucrărilor de service anuale sau ori de câte ori mașina dvs. este disponibilă pentru service de rutină, iar sistemele de direcţie și suspensie sunt accesibile.
  • Când pneurile sunt înlocuite.
  • Când frânele sunt reparate.
  • Când uleiul și filtrele sunt schimbate.

În al doilea rând, dacă sunteţi implicat într-un accident în care roţile din faţă sau suspensia sunt deteriorate, întregul sistem de direcţie și suspensie trebuie verificat pentru a detecta eventualele deteriorări. În plus, trebuie să vă inspectaţi sistemele dacă observaţi vreo diferenţă în suspensie sau direcţie după orice accident.

În cele din urmă, dacă observaţi oricare dintre simptomele enumerate în secţiunea următoare.

Simptome de sisteme de suspensie și/sau direcţie defectuoase

În plus faţă de oricare dintre punctele menţionate mai sus, se recomandă ca dvs. (sau mecanicul dvs.) să inspectaţi vizual sistemele dvs. de direcţie și suspensie dacă observaţi oricare dintre următoarele simptome:

  • Plonjare în faţă, lăsare în spate sau ruliu – când mașina se lasă în faţă, se lasă în spate sau are ruliu dintr-o parte în alta atunci când vă deplasaţi în direcţii diferite.
  • Lovire la cursă maximă – când mașina nu are suficientă suspensie pentru a absorbi denivelarea peste care trece și pneurile lovesc partea inferioară a mașinii atunci când suspensia este comprimată.
  • Sărituri peste denivelări – atunci când mașina dvs. sare în mod repetat după ce aţi condus peste o denivelare pe drum.
  • Deplasare cu zdruncinături - când puteţi simţi fiecare denivelare de pe drum.
  • Virarea de impact – acest lucru se întâmplă atunci când mașina lovește o denivelare și roţile se rotesc la stânga sau la dreapta fără ca șoferul să rotească volanul.
  • Supravirare/Subvirare – atunci când partea din spate sau partea din faţă a mașinii pierde tracţiunea atunci când viraţi. Acest lucru este mai rău atunci când suprafeţele drumului sunt alunecoase.
  • Direcţie rigidă/servodirecţia nu pare să funcţioneze – atunci când devine mai dificil să rotiţi volanul.
  • Direcţie slăbită – opusul direcţiei rigide de mai sus, direcţia este acum prea ușoară și se simte instabilă.
  • Mașina trage într-o parte atunci când conduceţi/mașina pare să se deplaseze de la sine spre marginea drumului – acest lucru este adesea observat numai atunci când problema devine gravă. Când conduceţi, trebuie să ţineţi volanul în poziţie pentru a vă menţine mașina în direcţia corectă.
  • Volanul trepidează – deși nu observaţi nicio problemă (sau alte probleme), volanul pare să sară sau să trepideze la intervale neregulate.
  • Volanul vibrează – de la 72 km/h  (aproximativ 45 mph) volanul și mașina încep să vibreze.
  • Volanul oscilează – volanul începe să oscileze dintr-o parte în alta atunci când conduceţi cu o viteză constantă.
  • Zgomote atunci când viraţi – singurul simptom pe care îl observaţi este un zgomot de ciocănit, de zornăit și/sau de scârţâit atunci când viraţi.
  • Zgomote de la unitatea de servodirecţie – singurul simptom pe care îl observaţi este un zgomot de șuierat de la direcţie atunci când rotiţi complet volanul într-o direcţie sau alta.
  • Un colţ mai jos – cu alte cuvinte, observaţi că un colţ al mașinii dvs. este mai jos decât celelalte atunci când este descărcată și parcată pe teren plat.

Ce piese ale sistemelor dvs. de direcţie și suspensie ar trebui să inspectaţi?

Inspecţiile anuale sau bianuale ale sistemelor dvs. de direcţie și de suspensie trebuie să includă:

  • Inspectarea amortizoarele împotriva scurgerilor, fisurilor sau a altor deteriorări;
  • Verificarea dacă vehiculul sare, se lasă în faţă, se lasă în spate sau prezintă ruliu;
  • Rotirea manuală a pneurilor pentru a vedea dacă există vreo oscilaţie, dezechilibru sau uzură neuniformă a pneurilor;
  • Verificarea scurgerilor de la oricare dintre componentele de direcţie;
  • Asigurarea că tensiunea din cureaua pompei de servodirecţie este corectă;
  • Balansarea verticală a mașinii pentru a vedea dacă amortizoarele funcţionează corect.

Cine ar trebui să inspecteze sistemele de direcţie și de suspensie?

Inspectarea sistemelor dvs. de direcţie și suspensie necesită o gamă de instrumente specifice și cunoștinţe tehnice de specialitate. Deoarece aceste sisteme sunt critice pentru siguranţa dvs., este esenţial ca aceste inspecţii și reparaţii de siguranţă să fie efectuate de un tehnician autorizat dacă acestea depășesc nivelul dvs. de expertiză și instrumentele disponibile.

Pentru mai multe informaţii despre cauzele problemelor sistemului dvs. de direcţie și suspensie, consultaţi centrul nostru de diagnosticare.

Mergeţi la Centrul de diagnosticare

 

Conţinutul acestei secţiuni are exclusiv rol informativ și de divertisment și nu trebuie să înlocuiască sfaturile profesionale ale unui tehnician sau mecanic autorizat. Vă recomandăm să consultaţi un tehnician sau mecanic autorizat dacă aveţi anumite întrebări sau neclarităţi cu privire la oricare dintre subiectele acoperite aici. Nu vom fi răspunzători în niciun caz pentru eventuale pagube sau pierderi apărute ca urmare a aplicării informaţiilor din orice conţinut.

ARTICOLE ASOCIATE


Șapte motive pentru a vizita un mecanic


Vezi detalii


Verificarea completă a ansamblului faţă


Vezi detalii


Descoperiţi ce este, motivul și modalitatea de aliniere a mașinii


Vezi detalii


Puteţi conduce o mașină cu suspensia defectă?


Vezi detalii


Cât ţin rulmenţii de roţi?

498888104
Vezi detalii


Obiceiuri de conducere nesănătoase la care trebuie să renunţaţi


Vezi detalii